Mitä IT-migraatio tarkoittaa?

Yksinkertaisesti sanottuna IT-migraatio tarkoittaa datan, järjestelmien, ohjelmistojen tai infrastruktuurin siirtämistä ympäristöstä toiseen ja ne voivat vaihdella suuresti laajuudeltaan. Ne voivat olla nopeita tiedostojen siirtoja tai monimutkaisia, koko organisaation kattavia uudistuksia.

Migraatioita tehdään esimerkiksi, kun:

  • Yritys siirtyy vanhoista järjestelmistä uusiin.
  • Dataa ja sovelluksia siirretään pilvipalveluihin.
  • Järjestelmiä yhtenäistetään yrityskauppojen myötä.
  • Laitteistoa päivitetään vastaamaan nykyajan vaatimuksia.
  • Lainsäädäntö, kuten NIS2- tai GDPR-säädökset, edellyttävät infrastruktuurin uudistamista.

Migraation tavoitteena voi olla suorituskyvyn parantaminen, kustannusten säästäminen, tietoturvan vahvistaminen tai uusien teknologioiden hyödyntäminen.

Mitä migraatio vaatii onnistuakseen?

Onnistuakseen migraatio vaatii huolellista suunnittelua ja yhteistyötä.

Jotta projekti saadaan vietyä huolella maaliin, ota alla olevat asiat huomioon:

  1. Onko ulkopuoliselle asiantuntijalle tarvetta?
    Migraation toteuttaminen yhdessä ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation kanssa voi säästää aikaa ja helpottaa prosessia, kun tehtävät voi jättää ammattilaisten hoidettaviksi.
  2. Määrittele projektille selkeät tavoitteet niin sisäisesti kuin mahdollisen kumppanin kanssa.
  3. Älä aliarvioi migraation vaatimuksia, vaan varaa tarpeeksi aikaa ja resursseja projektiin.
  4. Informoi henkilöstöä migraatiosta etukäteen.
    Tämä auttaa vähentämään epäselvyyksiä ja varmistaa, että migraatiota hoitava taho, kuten sisäinen IT-tiimi tai yhteistyökumppani, voi tarvittaessa olla yhteydessä.
  5. Migraatio voi tuoda mukanaan uusia työtapoja ja työkaluja.
    Siksi on tärkeää varmistaa, että henkilöstö saa selkeät ohjeet siitä, kehen ottaa yhteyttä ja kuinka tarvittava koulutus järjestetään.

“Migraatio, jossa loppukäyttäjille aiheutuvat käyttökatkot on minimoitu, varmistaa, että työnteko voi jatkua katkotta ja tehokkaasti myös siirtymävaiheen aikana. Tämä pienentää siirtymän aiheuttamaa häiriötä ja lisää käyttäjien tyytyväisyyttä uuden järjestelmän käyttöönotossa. Perusteellinen huomio järjestelmien pienimpiinkin yksityiskohtiin migraation aikana tarkoittaa, että kaikki oleelliset toiminnot siirtyvät uusiin järjestelmiin häiriöttä. Kun migraatio on valmis, on tärkeää jatkaa aktiivista seurantaa ja käyttäjäpalautteen keräämistä. Näin voidaan varmistaa, että järjestelmä palvelee organisaatiota mahdollisimman hyvin ja mahdollistaa jatkuvan parantamisen liiketoiminnan tarpeiden mukaan,” järjestelmäarkkitehtimme Henri Yletyinen summaa.

Miltä migraatioprosessi näyttää meillä?

Vetonaulassa IT-palveluiden käyttöönoton migraatioprosessi alkaa huolellisella suunnittelulla ja valmistelulla, joissa IT-manageri sekä järjestelmäasiantuntija arvioivat asiakkaan nykyisen ympäristön, ottavat verkkotunnukset haltuun ja määrittävät strategian sekä aikataulun. Samalla viestimme henkilöstölle muutoksesta, jotta kaikki ovat tietoisia prosessista.
Tietojen siirrossa järjestelmäasiantuntijamme siirtävät sähköpostit, tiedostot ja käyttäjätilit huolellisesti uusiin järjestelmiin, kuten Exchange Onlineen, SharePointiin ja OneDriveen.

Tietojen siirron jälkeen on aika ottaa uusi ympäristö käyttöön ja määritellä se vastaamaan yrityksen tarpeita. Tässä kohtaa projektia asiakkaidemme apuna on IT-manageri, järjestelmäasiantuntija sekä Service Desk- tiimimme. Käyttöönotossa asennamme Microsoft 365 -sovellukset, määritämme käyttöoikeudet, uudelleenasetamme työasemat ja varmistamme tietoturvan.

Lopuksi testaamme kokonaisuuden ja keräämme palautetta varmistaaksemme sujuvan siirtymän.

Onko IT-migraatio ajankohtaista?

Ota yhteyttä, niin kartoitetaan tarpeesi yhdessä ja tehdään muutoksesta mahdollisimman helppo!